Het is nog vrij vroeg in de ochtend als ik zie dat ik een mailtje van Vitalys heb ontvangen met als onderwerp: operatie. Dat triggert me wel om meteen te openen, want mail van Vitalys is normaal leuk om te openen, want het betekent vaak een nieuwe fase, of een brief voor een afspraak of zo. Alleen word ik van de mail die ik krijg juist ontzettend verdrietig: de operatie bij Vitalys wordt uitgesteld.
“Helaas hebben we op dit moment te maken met een langdurend personeelstekort binnen Rijnstate. Hierdoor is er te weinig personeel beschikbaar voor de uitvoering van de operaties en de verpleging van o.a. de patiënten van Vitalys. We hebben dan ook de afgelopen periode erg veel moeten schuiven met reeds geplande operaties. En de verwachting is dat dit nog enige tijd gaat duren.
Wat betekent dit voor jou?
1 juni zou je mogen bellen voor je voorlopige operatiedatum. Helaas kunnen we je deze dus niet geven. Je hoeft niet te bellen. Wij bellen jou, twee weken voor je definitieve operatiedatum. Je operatie zou plaatsvinden in de maanden juli/augustus. Dit kunnen we niet waarmaken vanwege de inhaalzorg die dan plaats moet vinden. Jouw operatie gaat plaatsvinden in het najaar.”
Ik ben zó teleurgesteld dat de operatie is uitgesteld...
Ik kan niet beschrijven hoe teleurstellend dit voelt. Door corona heb ik namelijk al veel langer moeten wachten voor ik überhaupt een afspraak kreeg. Ook zat er tussen de afspraken in veel langer de tijd dan gebruikelijk is. Allemaal begrijpelijk en daar heb ik alle begrip voor. Maar als je eenmaal weet dat je de operatie krijgt, dan wil je het gewoon zo snel mogelijk achter de rug hebben.
De druk op de zorg is veel te hoog en het personeelsuitval is te begrijpen. Daar zul je van mijn kant ook geen enkele klacht over horen. Maar de manier waarop Vitalys nu deze mail de deur uitstuurt, daar vind ik wel wat van. In het ongewis blijven over wanneer je aan de beurt bent tot twee weken van tevoren vind ik pittig. Verplaats je eens in de schoenen van mijn werkgever. Er moet vervanging voor mij komen, want ik moet waarschijnlijk 3 tot 6 weken herstellen. Maar wanneer laat je diegene dan komen? “Het najaar” betekent dat het in september kan zijn, maar net zo goed pas in november. Ik kan in 2 weken tijd onmogelijk vervanging vinden en inwerken. Dit is toch niet te doen?!
Ik hoor via iemand die ik sinds kort volg op instagram, dat er veel mensen overstappen naar WeightWorks in Amersfoort. Dat is een kliniek gespecialiseerd in maagverkleiningen, met twee chirurgen die allebei bij Vitalys/Rijnstate gewerkt hebben jarenlang. Dat geeft me wel een goed gevoel. Eén van de chirurgen was namelijk degene die Vitalys ooit startte in 2004. En ze hebben véél kortere wachttijden. En waarschijnlijk een sneller traject ook nog eens als je al gescreend bent in een ander ziekenhuis zoals ik.
Stel dat ik zou overstappen, dan zou dat betekenen dat ik nog wél deze zomer geopereerd word. Dat klinkt me een heel stuk beter in de oren dan ergens in het najaar. Vandaag ga ik maar eens contact met ze opnemen voor meer informatie. Want eerlijk gezegd ben ik er wel klaar mee. Ik wil de operatie gewoon zo snel mogelijk achter de rug hebben.